COMPUTER
Hardware-software-windows-network-short stories 
قالب وبلاگ

 آیا امروز در آینه نگاه کردید و به خود گفتید «وای، به نظر فوق العاده می یام!» و یا به فکر فرو رفتید و به خود گفتید: «کی اینقدر پیر شدم؟!» اگر مورد دومی شامل حال شما می شود، این امکان وجود دارد که بخواهید نگاهی به یخچال خود، قفسه های آشپزخانه، و میز شام خود بیاندازید تا یکی از متهمان چنین وضعیتی را بیابید. البته پیر شدن در همه ما اتفاق می افتد و نمی توان روی آن ترمز گرفت ولیکن یک رژیم غذایی ناسالم می تواند به منزله گاز دادن پروسه پیری عمل کند و باعث شود چندین سال پیرتر از آنچه هستید به نظر آیید.

نقش کیفیت

شواهد بی شماری وجود دارد دال بر اینکه خوردن غذاهای بی ارزش، بدن شما را در وضعیت التهابی قرار می دهد. مواد غذایی بی کیفیت مانند چربی های ترانس، منجر به التهاب می گردند و اساساً پیری نیز یک وضعیت مزمن التهابی است. به عنوان مثال، مقادیر زیاد شکر و کربوهیدرات های فرایند شده در برنامه غذایی می تواند منتهی به تولید ترکیباتی به نام AGE شود که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته می باشند. این ترکیبات با شماری از بیماری ها همچون بیماری قلبی و دیابت مرتبط می باشند. به علاوه آنها به کلاژن و فیبرهای پوست شما نیز آسیب می زنند. اما تنها ظاهر فرد نیست که مطرح است؛ در حقیقت خوردن بیش از حد مواد غذایی افزاینده التهاب یا به نوعی مواد غذایی که منجر به بستن عروق و یا افزودن وزن می شوند، می توانند برای سر تا نوک پای شما خطرناک باشند.

مواد غذایی که باید مصرف شان محدود شود:


۱. چیپس و سیب زمینی سرخ کرده: هر چیزی که شدیداً در روغن سرخ می شود مملو از چربی های ترانس خواهد بود که منتهی به التهاب در درون بدن شما می شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که دریافت چربی های ترانس را به کمتر از ۱ درصد از رژیم روزانه خود محدود نمایید.

۲. دونات ها و شیرینی جات: اینها بسته ای از چندین ماده غذایی ناسالم هستند. غالباً مقادیر بالایی چربی های ترانس دارند و البته مملو از شکر نیز هستند که شکر نیز با التهاب مرتبط است. این ترکیبات همان AGE های تولید کننده چروک هستند که در پاراگراف قبلی از آنها صحبت کردیم.

۳. هات داگ، سوسیس، کالباس و هر نوع گوشت فرایند شده: برایتان ناراحت کننده است باید بدانید که سوسیس و کالباس و گوشت های روی غذای مورد علاقه تان یعنی پیتزا هیچ سودی برای بدن تان ندارند. آنها مملو از چربی های اشباع هستند و حاوی نیترات ها نیز می باشند؛ هر دوی اینها منجر به فرایندهای التهابی در بدن شما می شوند.

۴. گوشت قرمز: راه حل پیشنهادی در رابطه با گوشت این است که گوشت لخم (بدون چربی) دریافت شود تا میزان چربی های اشباع به حداقل برسد؛ چربی هایی که تولید کننده بزرگ التهاب بوده و هیچ رفاقتی با عروق شما ندارند. در راهنمایی غذایی سال ۲۰۱۰ دپارتمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) توصیه به مصرف طیفی از مواد غذایی پروتئینی از جمله گوشت های کم چرب شده است. انجمن قلب آمریکا توصیه به محدود ساختن دریافت چربی های اشباع از تمامی انواع منابع آن (نه فقط گوشت قرمز) به کمتر از ۷ درصد از دریافت کالری روزانه کرده است.

مسئله حائز اهمیت این است که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی با ارزش و مغذی می تواند التهاب را کاهش داده و به شما کمک کند که بهترین ظاهر را داشته باشید. بسیار روشن است که دنبال کردن رژیم غذایی سبک مدیترانه ای، ریسک تعدادی از بیماری های مرتبط با پیری را کاهش می دهد از جمله سرطان، آلزایمر و بیماری قلبی.

مواد غذایی که باید بیشتر مصرف شود:


انتخاب لیتی تحت عنوان «ابر غذاها» که شما را سالم و جوان نگه می دارند، پیشنهاد نمی شود. مطالعاتی وجود دارد که مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها منجر به کند شدن فرایند پیری می شوند. معمولاً از همان دقیقه ای که شروع به صحبت در مورد مواد غذایی انفرادی می کنید، افراد تصویر بزرگ یعنی تغذیه سالم را فراموش می کنند. بنابراین از رژیم های مد روز اجتناب کنید رژیم هایی که تماماً و انحصاراً از یک ماده غذایی صحبت می کنند، مانند سالمون، میوه های توتی و غیره. درست این است که از گستره وسیع و متنوع مواد غذایی سالم استفاده کنید و این باعث می شود که شما در بهترین شکل خود دیده شوید. چنین ادعایی تنها یک نظریه نیست؛ به طور کلی منابع بسیاری وجود دارد دال بر اینکه یک رژیم غذایی با سبک مدیترانه ای ـ مملو از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین کم چرب ـ بهترین گزینه برای سلامت کامل است. فاکتور مهم دیگر این است که تا حد امکان تمام مواد غذایی را در نزدیک ترین شکل شان به حالت طبیعی استفاده کنید. تنها از مواد غذایی گیاهی استفاده کردن مهم نیست، سعی کنید آنها را تا حدی نزدیک به شکلی که از زمین بیرون آمدند و یا روی درخت هستند مصرف نمایید. بنابراین به جای «ابر غذاها»، در این قسمت لیستی از ۵ ماده غذایی که ارکان اصلی رژیم مدیترانه ای هستند را بیان می داریم، مثال هایی از انواع مواد غذایی که برای زندگی سالم به آنها نیاز دارید:

۱. کاهو: سالاد کاهو غنی از ویتامین های A و C است آنتی اکسیدان هایی که کمک به مبارزه با التهاب می کنند. دیگر سبزیجات برگ سبز تیره ای که باید در لیست تان باشند عبارتند از بروکلی، اسفناج، شاهی، تره و کاسنی سالادی.

۲. گوجه فرنگی: همراه با هندوانه، گریپ فروت، توت فرنگی، مارچوبه و کلم قرمز به طور خاص حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان لیکوپن هستند.

۳. سالمون: همچون دیگر ماهی های آب های شور مانند تون و شاه ماهی، سالمون نیز غنی از اسیدهای چرب امگا۳ است که به مبارزه با التهاب بر می خیزند.

۴. عدس: حبوبات یکی از بهترین منابع پروتئینی و غنی از فیبر و ویتامین های آنتی اکسیدانی می باشند. از لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا چیتی و لپه و عدس استفاده کنید. پوست شما ذاتاً از پروتئین ساخته شده است بنابراین چنانچه دریافت مقادیر کافی پروتئین سالم در رژیم غذایی تان نداشته باشید بازتاب این کمبود را در ظاهر خود خواهید داشت. علاوه بر ماهی، حبوبات نیز راه فوق العاده ای برای رسیدن به پوست و موی سالم می باشند.

۵. جو دوسر: مطالعات نشان می دهد که غلات کامل مانند جو دوسر، پاستا و نان گندم کامل، برنج قهوه ای و سمولینا کمک به کاهش التهاب می کنند. همچنین این دسته از مواد غذایی حاوی ویتامین های B همچون تیامین و ریبوفلاوین می باشند که برای سلامت پوست بسیار حائز اهمیت اند. کمبود آنها منجر به ایجاد پوست با ظاهر پوسته پوسته و جوش دار می شود.

شما باید همواره سالم غذا بخورید تا زیبا و سالم باقی بمانید. در بدن انسان پوست اندازی همواره وجود دارد بنابراین شما به دوزهای ورودی منظم از ویتامین ها، مواد مغذی، فیتوکمیکال ها، چربی های سالم و پروتئین ها نیاز دارید. چنانچه شما از مواد غذایی سالم در زمان های منظم دریافت نکنید قادر به تولید پوست جدید سالم به آن شکلی که باید نخواهید بود. حال سوال این است: چنانچه از رژیمی با مشخصات بالا استفاده کنیم، در آینه بهتر به نظر می آییم؟ افراد بسیاری بوده اند که قبل از شروع یک رژیم غذایی سالم و مفید ظاهر زیبایی نداشته اند اما پس از شروع سالم غذا خوردن، ظاهرشان شروع به تغییر در جهت زیباتر شدن نموده است.

دنیای سلامت/ شماره ۹۵/ شهریور ماه ۹۲/ به قلم: نیما طیبی نژاد/ صفحه ۳۶

[ ۳ آبان ۱۳٩٢ ] [ ٧:٠٥ ‎ب.ظ ] [ آرش ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کانال ما رو در تلگرام دنبال کنید : ketabnew@ https://telegram.me/ketabnew
نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب
امکانات وب
Instagram

کمک به سازمان خيريه محک