COMPUTER
Hardware-software-windows-network-short stories 
قالب وبلاگ

 استشهادی برای خدا ، برگرفته از آموزه های دینی 

جمشید هاشم پور در استشهادی برای خدا

فیلم سینمایی "استشهادی برای خدا" به کارگردانی علیرضا امینی، از جمله آثار سینمایی است که براساس یکی از روایات دینی ساخته شده و تلاش کرده تا رسالت حقیقی خود را درباره تاثیرگذاری بر روی مخاطب، به بهترین نحو ممکن به پایان برساند.   

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلم سینمایی استشهادی برای خدا از جمله آثاری است که ایده ناب و مطلوبی در آن دیده می شود. داستان از این قرار است که "فتحی" راهبان قدیمی راه آهن، پس از 20 سال به زادگاه خود بازگشته تا گذشته خود را جبران کند و با خواستن حلالیت از اهالی روستای محل تولد، خود را برای سفر آخرت آماده می کند.

فتحی که نقش او را جمشید هاشم پور بازی می کند 20 سال پیش به دلیل سوءظن ناحقی که به دلیل حرف اهالی روستا به همسر خود پیدا کرده، روستا را ترک می کند و پس از قرار گرفتن در یک قدمی مرگ ، به دنبال همسرش می گردد تا از او حلالیت بطلبد.

در حقیقت ایده اولیه فیلم درباره یک روایت دینی است که اغلب ما آنرا شنیده ایم و فیلمنامه این اثر سینمایی نیز در تلاش است تا اهمیت این موضوع را در قالب یک روایت داستانی بیان کند.

داستان از این قرار است که "فتحی" راهبان قدیمی راه آهن، پس از 20 سال به زادگاه خود بازگشته تا گذشته خود را جبران کند و با خواستن حلالیت از اهالی روستای محل تولد، خود را برای سفر آخرت آماده می کند.

فیلم می خواهد بیان کند که بهتر است انسان پیش از آنکه فرصت حلالیت طلبیدن را از دست بدهد، مانند فتحی فیلم استشهادی برای خدا که کفن به دست، برای رضایت تک تک اهالی روستا مقابلشان سر خم کرد، حلالیت بخواهد.

دشواری رسیدن فتحی برای گرفتن رضایت از همسرش نیز که بعد از آن ضربه روحی و روانی به بالاترین منطقه کوهستان پناه برده است، پیامی دیگر فیلم است تا روشن کند که حلالیت گرفتن از کسی که در حق وی جفا شده، شاید کار ساده ای نباشد و انسان باید با تمام وجودش در این مسیر تلاش کند.

جمشید هاشم پور در استشهادی برای خدا

برخلاف آنچه امروزه در بسیاری از آثار سینمایی دیده می شود، فیلم فضای فانتزی ندارد و برای جذب مخاطب دست به هر کاری، مثلا قرار دادن یک رابطه احساسی عاشقانه در کنار داستان اصلی فیلم، نمی زند.

داستان فیلم در یک روستای کوهستانی با حداقل امکانات اتفاق می افتد و شرایط این محل به همراه امکانات رفاهی موجود، برای مخاطب جذاب بوده و سبب می شود تا قدم به قدم با داستان فیلم همراه شود و دشواری های موجود در راه رسیدن به اصل روایت دینی اعلام رضایت 40 مومن از متوفی را نشان دهد.

در واقع فضای ترسیم شده در فیلم در راستای داستان انتخاب شده و به مخاطب برای همراهی بیشتر با داستان کمک می کند.

همچنین استفاده به موقع از فضاهای بسته و باز توسط کارگردان سبب شده تا مخاطب قدم به قدم با ریتمی مناسب و متعادل با داستان حرکت کند و تا آخرین لحظه در انتظار اتفاقات بعدی باشد.

انتخاب بازیگران فیلم نیز با داستان آن همخوانی و همراهی دارد. جمشید هاشم پور که پیش از این در فیلم های اکشن او را دیده بودیم، توانسته بازی مخاطب پذیری ارائه دهد. وی به خوبی توانسته جست وجویی سخت و دشوار در کوره راههای کوهستانی را برای یافتن همسرش و جلب حلالیت و رضایت از وی، به نمایش بگذارد.

همچنین محسن طنابنده نیز در نقش روحانی با لهجه مشهدی، بازی قابل قبولی دارد و از کلیشه های موجود در سینمای ایران در نقش روحانی خارج شده و تلاش می کند تصویری ملموس تر از روحانیت را نشان دهد که از جنس مردم است.

پایان داستان نیز به دور از کلیشه ها پایان می پذیرد و بر روی مخاطب تاثیرگذار است.

جمشید هاشم پور در استشهادی برای خدا

در کل می توان فیلم "استشهادی برای خدا" را اثری برگرفته از اعتقادات و باورهای دینی دانست. این فیلم به نوعی روزنه ای برای احیای سینمای بومی است که مدت مدیدی است جای خود را به آثار فانتزی طنز و عشق های ساده انگارانه داده و باید از چنین فیلم هایی حمایت شود.

جای تاسف دارد که این اثر سینمایی در طرح اکران نگاهی نو به نمایش درآمد و متاسفانه آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشد. در جایی که روز به روز شاهد ساخت و نمایش آثار طنز سخیف هستیم فیلم هایی همچون "استشهادی برای خدا" می توانند بار دیگر سینمای بومی ما را زنده کنند.

[ ۱٩ دی ۱۳۸۸ ] [ ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ ] [ آرش ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کانال ما رو در تلگرام دنبال کنید : ketabnew@ https://telegram.me/ketabnew
نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب
امکانات وب
Instagram

کمک به سازمان خيريه محک